Przejdź do treści
wcag

kontrast

Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu

czcionka

wsparcie

Podkreśl elementy klikalne
deklaracja dostępności

Narzędzia wspomagające e-learning

Poniżej prezentujemy spis narzędzi, które mogą być wykorzystywane w celu wzbogacenia kształcenia zdalnego.


 

Office 365 - nowoczesne narzędzie na miarę potrzeb zarówno nauczyciela akademickiego jak i studenta. Jego obsługa przebiega w chmurze, dzięki czemu możesz uzyskać dostęp do swoich aplikacji i plików niemal z każdego miejsca — komputera PC, komputera Mac, smartphona oraz innych urządzeń mobilnych.

Posiadanie konto Office 365 pozwala na bycie w stałym kontakcie z pracownikami i studentami Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Konta w usłudze Office 365 są bezpłatne. Utworzenie osobistego konta Office 365 wymaga posiadania zadeklarowanego w systemie USOS adresu e-mail. Aby uzyskać dostęp do pakietu Office 365 skorzystaj z instrukcji.

Usługa Office 365 oferuje bezpłatny dostęp do poczty e-mail, dysku sieciowego oraz najnowszych wersji pakietu chmurowej Microsoft Office. W związku z tym, że usługa do podstawowej pracy nie wymaga instalacji żadnego oprogramowania, korzystanie z niej możliwe jest zarówno na uczelni, jak i poza nią. 


Sway - aplikacja pakietu Office 365 pozwalająca na tworzenie angażujących i atrakcyjnych treści w zakresie prezentacji, biuletynów czy materiałów szkoleniowych. Dzięki Sway każdy pracownik i student Uniwersytetu Śląskiego może: 

  • Łatwo łączyć tekst, obrazy, klipy wideo i inną zawartość w interakcyjnym formacie online
  • Korzystać z układów i schematów kolorów utworzonych przez projektantów lub pozwolić aplikacji Sway podpowiadać elementy projektu dopasowane do Twojej zawartości
  • Wyszukiwać i importować odpowiednią zawartość z innych źródeł np. You Tube, banków obrazów, itp.
  • Udostępniać swoje ukończone swaye w sieci Web

Możesz skorzystać z pomocy samouczka oraz tutoriali aby spróbować stworzyć swój pierwszy sway.

Aplikacja Sway jest świetnym rozwiązaniem do przedstawiania różnego rodzaju treści. Jej przewagą jest to, że dostosowuje się dynamicznie do każdego urządzenia, oraz umożliwia udostępnianie lub wspólne edytowanie treści przy użyciu prostego adresu URL.


Quizizz - intuicyjne narzędzie do tworzenia quizów, które sprawdzą się jako forma sprawdzenia wiedzy lub podsumowania danego bloku tematycznego.  

Quizizz jest platformą internetową dającą możliwość tworzenia własnych quizów oraz korzystania z już istniejących. Quizy można przeprowadzić w ramach zajęć jako forma weryfikacji poznanego materiału lub jako formę przygotowania do kolejnego tematu. Narzędzie wyposażone jest w moduł tworzenia “klas” co ułatwia udostępnianie i przeprowadzanie quizów całej grupie studentów. Dużą zaletą Quizizz jest to, że studenci mogą rozwiązywać przygotowany test indywidualnie zarówno na komputerach stacjonarnych jak i urządzeniach mobilnych - warunkiem korzystania jest dostęp do internetu.

Cechy charakterystyczne narzędzia:

  • możliwość tworzenia quizów dopasowanych do tematyki zajęć,
  • umożliwia korzystanie z zasobów gotowych quizów, udostępnianych przez innych użytkowników,
  • obiektywnie mierzy wiedzę studentów,
  • Możliwość ustawienia czasów odpowiedzi na każde pytanie jak i możliwość ustawienia czasu dostępności testu dla studenta,
  • uczestnik gry widzi na ekranie swoje wyniki (liczba poprawnych i błędnych odpowiedzi),
  • jest to forma angażująca studenta oraz zwiększająca atrakcyjność prowadzonego przedmiotu

Tutoriale i samouczek dostępne są na stronie narzędzia.


Aplikacja mobilna Quizizz dla:


Coggle.it - narzędzie do tworzenia map myśli. Mapy myśli są wizualnym narzędziem pomagającym w podziale złożonych tematów na mniejsze, bardziej zrozumiałe fragmenty. Są one świetne do dzielenia się informacjami oraz lepszego rozumienia złożonych tematów. 

Posiada zarówno wersję darmową jak i płatną. Jest to idealne narzędzie do porządkowania myśli i współpracy, gdyż jednocześnie jedną mapę może tworzyć kilkadziesiąt osób. Aby zalogować się do serwisu wystarczy posiadać konto Google. 

Cechy charakterystyczne:

  • Proste przedstawianie i udostępnianie złożonych informacji 
  • Efektywna metoda uczenia się dla studentów 
  • Angażująca forma współpracy w grupie 
  • Idealna forma zarówno do prezentowania efektów pracy, jak i rozwiązywania problemów badawczych.
  • Podstawowe funkcje serwisu są darmowe i w zupełności wystarczą do realizacji zajęć online ze studentami.
     

Aplikacja mobilna Coogle dla:


Tutorial - https://www.youtube.com/watch?v=99VswRkMyW4 



Lime Survey - internetowy system ankiet. Pozwala użytkownikom na rozwijanie i publikację wielu ankiet oraz gromadzenie i analizę odpowiedzi udzielonych przez respondentów.

Cechy charakterystyczne:

  • użytkownicy mogą korzystać ze sformatowanego tekstu w pytaniach i wiadomościach przy użyciu edytora tekstu,
  •  do badania mogą zostać włączone zdjęcia i filmy,
  • możliwość edycji szablonu (wygląd i układ badania),
  • szablony można łatwo importować i eksportować przez edytor szablonów,
  • przygotowane badanie użytkownik może aktywować lub dezaktywować,
  • pytania mogą być importowane i eksportowane za pośrednictwem edytora programu,
  • nielimitowana liczba badań,
  • nie ma ograniczenia co do liczby pytań w jednym badaniu i ilości respondentów,
  • różnorodne formy pytań (wielokrotnego wyboru, wprowadzania tekstu, listy rozwijane, wprowadzanie liczb, suwak, pytania tak/nie),
  • pytania mogą być ułożone na dwuwymiarowej macierzy, z możliwością oparcia pytań jednej osi o pytania na drugiej osi,
  • pytania mogą zależeć od wyników innych pytań (np. respondent może zostać zapytany o środki transportu używanych w dojazdach, jeśli pytany odpowiedział twierdząco na pytanie o posiadanie pracy).


Screencast-o-matic - oprogramowanie do rejestrowania dźwięku oraz zawartości ekranu w celu tworzenia filmów wideo (na przykład krótkich wykładów lub przewodników po kursach). Narzędzie to można obsługiwać online lub pobrać i zainstalować na swoim komputerze. 

Cechy charakterystyczne:

  • Za pomocą darmowej wersji ScreenCast-O-matic nauczyciele mogą nagrywać krótkie (do 15 minut) screencasty. Narzędzie to docenią zwłaszcza osoby które lubią łączyć nauczanie online, offline, w klasie i w odwróconej klasie.
  • Screencasty można wykorzystać do wielu zadań edukacyjnych, w tym do przekazywania wskazówek, dostarczania treści, analizowania tekstów, rozwiązywania problemów itd.
  • Narzędzie to jest proste w obsłudze. Po zainstalowaniu i uruchomieniu programu użytkownik może wskazać obszar, którego zawartość będzie nagrywana – może to być cały ekran albo jego część. Po wskazaniu obszaru wystarczy kliknąć przycisk nagrywania – wszystkie działania wykonywane na komputerze, a także głos użytkownika będą rejestrowane.

Loom - oprogramowanie do rejestrowania dźwięku oraz zawartości ekranu w celu tworzenia filmów wideo Jest to rozszerzenie do przeglądarki Chrome, które instalujemy jako wtyczkę. Za pośrednictwem tego rejestratora, można łatwo nagrać wysokiej jakości wideo i udostępniać je studentom.

Cechy charakterystyczne:

  • Oferuje łatwy i intuicyjny interface, 
  • Nagrywanie jednym kliknięciem i automatyczne udostępnianie linku do schowka.
  • Możesz dodawać komentarze lub notatki w dowolnym momencie w filmie.
  • Jest bezpłatny w użyciu i pozwala na zapisywanie filmów jako MP4.


Wymaga stworzenia konta użytkownika za pomocą konta Google, Facebook lub adresu Email.

Tutorial - https://www.youtube.com/watch?v=OvRVJ46ffoQ



Padlet - wirtualna tablica, która pozwala na zamieszczanie tekstów, linków oraz zdjęć dla studentów.  Strona posiada polską wersję językową i wymaga zalogowania się do serwisu.  Aby dołączyć do społeczności aplikacji wystarczy posiadać konto Google lub Facebooku. 

Cechy charakterystyczne:

  • możliwość tworzenia cyfrowych zasobów na różne tematy
  • możliwość prowadzenia na platformie prostych konkursów/quizów
  • proste udostępnianie linków pozwala na szybką współpracę
  • możliwość zarządzania dostępem dla innych
  • możliwość dodawania treści z dowolnego miejsca (YouTube, Instagram, Twitter, Vimeo i innych aplikacji)


Zoom - platforma  w języku angielskim umożliwiająca darmowe spotkania dla 50 osób.  Narzędzie jest dostępne w wersji darmowej i płatnej. W wersji bezpłatnej spotkanie online może trwać do 40 minut. 


Cechy charakterystyczne:

  • obraz w jakości HD
  • możliwość podłączenia się do spotkania z terminali konferencyjnych 
  • do dyspozycji uczestników jest także czat


Click Meeting - oparta o przeglądarkę internetową platforma do webinarów i wideokonferencji, działająca na wszystkich urządzeniach bez względu na system operacyjny.

Poza wersją na przeglądarki dostępna jest aplikacja mobilna na systemy Android i iOS. Funkcja czatu jest tłumaczona na 52 języki. Oprócz standardowych funkcji, jak transmisja obrazu i dźwięku, ClickMeeting oferuje m.in. webinary automatyczne, webinary na żądanie, płatne webinary, narzędzie do prezentacji slajdów, obrazów i filmów, a także udostępniania pulpitu, umożliwiające przy tym wspólne przeglądanie dokumentów i współpracę.


Kahoot - Kahoot! to darmowa, oparta na rywalizacji platforma edukacyjna oferująca wykładowcom ciekawe rozwiązanie do testowania postępów w nauce i wiedzy swoich studentów.

Cechy charakterystyczne:

  • ocenianie stopnia zrozumienia nauczanych tematów, dzięki czemu można niezawodnie wskazać, jaka treść nie została zrozumiana lub przyswojona.
  • sprawdzenie zrozumienia nowych treści po zakończeniu ćwiczeń
  • studenci mogą sami tworzyć „Kahooty” dla swoich kolegów i koleżanek oraz wyjaśniać odpowiedzi na opracowane pytania.


Socrative - narzędzie do testów online w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem smartfonów/tabletów/pc.

Wykładowca po założeniu konta (na Socrative Teacher) może układać testy wielokrotnego wyboru, prawda/fałsz lub ankiety. Może też np. zadawać pytania na podsumowanie zajęć (tzw. exit-ticket, np. „podaj w skali 1–10, jak dobrze zrozumiałeś dzisiejsze zajęcia”)

Uczniowie instalują w smartfonach apkę Socrative Student. Na PC można używać Socrative w przeglądarce WWW. Wyniki testów są wyświetlane w formie wykresu na ekranie. Można też pobrać raport w arkuszu kalkulacyjnym, a także dzielić się testami z innymi nauczycielami.

W wersji bezpłatnej można podzielić uczestników na maksymalnie 10 drużyn (jednocześnie w quizie może brać udział do 50 osób), a następnie przeprowadzić zawody między drużynami.

Prowadzący może np. zorganizować głosowanie, test, ankietę lub edukacyjną grę z całą grupą (laptopy, smartfony, tablety), pracować z laptopem i mieć podgląd wszystkich wyników, otrzymywać informację zwrotną na temat poziomu zrozumienia lekcji.
 

Biuletyn informacji pblicznej
facebook instagram twitter youtube issuu research gate issuu

Ważne dane kontaktowe:

Całodobowa infolinia NFZ o koronawirusie:
tel. 800 190 590

Całodobowa Infolinia Powiatowej Stacji Sanitarnej-Epidemiologicznej w Katowicach na temat koronowirusa:
tel. 660 686 917

Najbliższe oddziały zakaźne:

  • Bytom (Szpital Specjalistyczny nr 1, al. Legionów 49),
  • Chorzów (Szpital Specjalistyczny, ul. Zjednoczenia 10),
  • Tychy (Szpital Megrez, ul. Edukacji 102),
  • Cieszyn (Szpital Śląski, ul. Bielska 4).

Pełna lista oddziałów zakaźnych:  www.gov.pl.

Zespół ds. komunikacji i informacji w związku z koronawirusem SARS-CoV-2:

  • dr Lucyna Sadzikowska, prof. UŚ, kierownik biura Rektora UŚ – przewodnicząca zespołu,
  • mgr Justyna Szostek-Aksamit, kierownik Centrum Obsługi Studentów UŚ – członek zespołu,
  • mgr Jacek Szymik-Kozaczko, rzecznik prasowy UŚ – członek zespołu,
  • mgr Radosław Aksamit, kierownik Centrum Medialnego UŚ – członek zespołu,
  • mgr Katarzyna Więcek-Jakubek, kierownik Działu HR i Komunikacji z pracownikami – członek zespołu.

Uniwersytet Śląski w Katowicach
ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice
tel. +48 32 359 22 22
e-mail: info@us.edu.pl
NIP: 634-019-71-34

Kontakt dla mediów:
rzecznik@us.edu.pl

Kontakt w sprawie zamieszczania informacji na tej stronie: radoslaw.aksamit@us.edu.pl

© Copyright 2019 - All Rights Reserved